Ondernemerschap, dit was het thema van onze klantendag afgelopen februari. Waarom dit onderwerp? In de roerige tijden waarin wij ons momenteel bevinden is weinig zeker. Wat eerder een vast gegeven was, denk aan het quotum, heeft plaatsgemaakt voor verandering en onzekerheid. Iets wat veel ondernemers lastig vinden om mee om te gaan. Wat gebeurt er met de melkprijs en de fosfaatrechten? Dit zijn slechts enkele voorbeelden waar je als ondernemer dagelijks mee te maken hebt. Het zijn de tijden waarin het kaf van het koren wordt gescheiden. Er zijn ondernemers die het niet langer volhouden en soms gedwongen zijn te stoppen. Maar er zijn ook ondernemers die boven komen drijven. Ondernemers die het wel redden. Maar wie zijn deze ondernemers? En waarom kunnen zij wel overleven in deze tijden?

Het antwoord op deze vraag is niet eenduidig. Echter er is een element waar deze ondernemers hoog op scoren en dat is het element ondernemerschap. Leuk zo’n term ondernemerschap maar wat kan ik er mee in de praktijk? Je kunt ondernemerschap op veel manieren belichten. Maar waar het om gaat is dat jij, de ondernemer, de touwtjes in handen hebt. Jij bepaalt wat er op jouw bedrijf gebeurt. Dat betekent dat je moet weten wat er in jouw bedrijf gebeurt en waar je naartoe wilt met jouw bedrijf. Wil je uitbreiden, mooi plan! Maar hoe? En is uitbreiden verstandig als je 50 bent zonder opvolgers? Ga je dan uitbreiden of moet je overwegen om af te bouwen?
Het komt neer op het maken van strategische keuzes. Het klinkt heel managementverantwoord maar het is wel degelijk aan de orde. Dit betekent duidelijke keuzes maken. Waar wil ik over vijf jaar staan of over 10 jaar. Wat moet ik daarvoor doen? Wees kritisch op jezelf en op de manier waarop je het bedrijf runt. Stel jezelf vragen: Waar ben ik goed in? Hoe kan ik mijn continuïteit waarborgen?
Kritisch durven zijn naar jezelf en naar anderen is nodig maar niet altijd makkelijk. Het vergt lef om dit te doen en het loont! Wij als VIB stellen elke dag kritische vragen die wij bespreken met onze klanten. Wij zien dat de kritische ondernemers die actief bezig zijn met ondernemen hiermee uitsteken boven de massa. De vraag is dan ook wat kunnen we leren van deze ondernemers? Het is heel simpel: je moet van reactief naar proactief!
Bepaal zelf hoe je toekomst eruit ziet door de touwtjes in handen te nemen. Maak een plan, evalueer en stel bij. Wees kritisch en vraag hulp waar nodig is. De regels die de maatschappij stelt zijn bekend nu is het aan jou om het spel te spelen.